Safe selfie academy kopplat till LGR22/sexualitet, samtycke och relationer

Så kan Safe selfie academy hjälpa skolan


Exempel ur Lgr 22:

I arbetet med trygghet och god studiemiljö bör frågor om nätet och sociala medier ingå, eftersom dessa är en stor del av elevernas skolvardag och fritid.

Läs mer här: Skolverket 2023


Skolans värdegrund och uppdrag:

Skolan ska gestalta och förmedla de värden och rättigheter som uttrycks i Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen).
Skolan har ett ansvar för att eleverna återkommande under skolgången får möta frågor som rör sexualitet, samtycke och relationer. Utbildningen ska därigenom främja alla elevers hälsa och välbefinnande samt stärka deras förutsättningar att föra medvetna och självständiga val. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för egna och andras rättigheter och förmedla betydelsen av att sexualitet och relationer präglas av samtycke.
Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling.
Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik.
De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens …
Eleverna ska få kännedom om hur de kan få hjälp om de upplever otrygghet i eller utanför skolan.

På bilden ser du ett exempel från Safe selfie academys lektionstips för åk F-9. Uppläggen är skapade av förstelärare Emma Carlström.

Skolinspektionens rapport maj 2023

"I dag utspelar sig barns och ungas sociala liv både i den fysiska miljön och i den digitala. Detta behöver skolan ta hänsyn till i arbetet med att främja en trygg miljö och motverka kränkningar. Vår granskning visar att drygt hälften av de 30 skolorna bedöms arbeta både främjande och förebyggande för att skapa en trygg miljö för eleverna i den digitala världen. Men resten av skolorna behöver utveckla arbetet.

Att bli kränkt i den digitala världen innebär inte bara att få ett meddelande med hot, eller att någon skriver att man är ful. Det handlar också om att inte få något meddelande alls, att inte bli inbjuden i en chattgrupp eller att inte få några likes på ett inlägg i sociala medier. Att bli utfryst handlar inte bara om att behöva stå ensam på en skolgård.

Granskningen visar att skolor i flera fall arbetar med tryggheten i skolan, men att det inte inkluderar den digitala miljön. Det handlar ofta om att ingen ska känna sig utanför eller obekväm på skolgården, i omklädningsrummet eller i korridoren. Men det omfattar inte hur man känner i den digitala miljön.

- Rektorer behöver i högre grad undersöka elevers utsatthet på nätet för att kunna anpassa sina insatser. Det är viktigt att inkludera de digitala miljöerna i trygghetsarbetet, säger Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen."

Läs hela rapporten här.